Kolejny raz przekonujemy się, jak futbol bywa przewrotny. Pięć lat temu Pini Zahavi, obecny menedżer Roberta Lewandowskiego, był znienawidzony na Camp Nou. To on doprowadził do odejścia Neymara. To on stał za jego rekordowym w historii transferem do PSG. A teraz Izraelczyk pomógł w sprowadzeniu do Katalonii rozgoryczonego Polaka...
Pomógł Laporcie oszukiwać wyborców
Imponuje żywotnością mimo sędziwego wieku – 78 lat. Zna się dobrze ze starym-nowym prezesem Barcelony Joanem Laportą . Ba, ten rozrywkowy sternik klubu zaprosił kumpla z Izraela na wesele swojej córki. A ich znajomość sięga 2003 roku. Wtedy Zahavi uczestniczył w zaklinaniu rzeczywistości. Laporta obiecywał socios, czyli elektoratowi, że David Beckham trafi do Barcelony, ale... ostatecznie został graczem Realu Madryt. Laporta blefował, manipulował opinią publiczną, a pomagał mu w tym... Zahavi. Myk polegał na tym, że menedżer z koneksjami w Anglii poprosił kierownictwo Manchester United, by nikt nie informował o transferze Beckhama do Realu, mimo że sprawa była już przesądzona. Laporta dzięki temu oszukiwał do końca i... wygrał wybory. Musiał się potem jakoś odwdzięczyć cwanemu koledze. Sprowadził więc na Camp Nou bramkarza z Turcji Rustu Recbera, który był reprezentowany akurat przez... Izraelczyka.
Do stajni Zahaviego należeli przed laty dwaj gracze Barcelony – Gai Assulin i Giovani dos Santos. Swego czasu Laporta spotkał się z Zahavim i usłyszał, że możliwy jest nawet transfer Davida Alaby do Barcelony. Jak wiadomo, Austriak wybrał Madryt. Znamienne, bo "Bild" pisał w grudniu 2020 r. o naciskach Zahaviego, by Alaba zasilił latem 2021 PSG. Gdy w sierpniu tego roku wyszło na jaw, że Izraelczyk negocjował w Paryżu z władzami tego klubu ws. transferu Lewandowskiego, to również zrobiło się gorąco. Tajemnicą poliszynela jest bowiem zażyłość prezesa PSG Nassera Al-Khelaifiego i Zahaviego.
Takie spotkania są oczywiście normą w futbolu. Niedawno mówiło się o kolacji dyrektora sportowego Barcelony Mateu Alemany'ego z Pinim Zahavim. Wydaje się więc, że w Barcelonie już zapomnieli o sprawie Neymara. Wtedy był inny prezes – Josep Bartomeu, inne okoliczności, i wpadło 222 mln euro, bo tyle wynosiła ta transakcja, którą okrzyknięto transferem stulecia. Barcelona została jednak pozbawiona ogniwa ze znakomitego tercetu MSN (Messi-Suarez-Neymar).
Smutek Barcelony i mieszane uczucia
Pini Zahavi, który znowu dał o sobie znać jako spec od zadań specjalnych, tłumaczył wtedy, dlaczego starał się, by Brazylijczyk zmienił barwy klubowe:
– Neymar zrobił to, co musiał zrobić z jednego ważnego powodu. Na świecie są trzy piłkarskie asy: Messi, Ronaldo i właśnie Neymar. Oni nie mogą grać w jednym zespole. A na Camp Nou Brazylijczyk był zawsze tylko numerem dwa za Leo. W rzutach wolnych, karnych, wszystkim. Trafił do Hiszpanii jako młodziutki piłkarz. Rozwinął się. Teraz jest wielki. Ma 26 lat i 8-9 sezonów na szczycie. Potrzebuje autonomii. PSG ma ogromne aspiracje. Przed Neymarem nikt nie chciał oglądać ligi francuskiej poza Francuzami. On to zmieni – argumentował Izraelczyk.
Po kilku latach dał o sobie znać sceptycyzm, a entuzjazm wygasł już wcześniej. Faktem jest, że racje wyłożone w tekście, który ukazał się w katalońskim "Sporcie" w maju 2021 roku, wydawały się być bolesne dla obu stron transakcji. "Transfer Neymara do PSG nikomu ostatecznie nie wyszedł na dobre pod względem sportowym" – tak brzmiał motyw przewodni tamtej publikacji. Sportowo nikt nie zyskał, za to w aspekcie finansowym to już zupełnie inna sprawa.
Duma Zahaviego, wściekłość Hoenessa
Zahavi, ta szara eminencja. Pilotował transfer do PSG otrzymał ponoć aż 35 mln prowizji. Kiedy deal został ogłoszony, wyszedł do dziennikarzy z cygarem i nie ukrywał pewności siebie. Pękał z dumy, nie musiał nic mówić. Słowa były niepotrzebne. Trudno się dziwić, wszak znowu dopiął swego.
W Bayernie oczywiście też traktują go jak zło. Uli Hoeness przypiął mu łatkę "chciwej piranii", bo David Alaba nie zostawił nic w klubowym skarbcu, odchodząc do Realu. Jak jest z Lewandowskim? Piłkarz i agent nie chcieli czekać do końca kontraktu.
Pini Zahavi już w maju był przekonany, że zrobi ten transfer. Kupił wtedy w sklepiku klubowym 10 koszulek, polecił nadrukować nazwisko Lewandowski oraz numer 9 jako symboliczną zapowiedź tej operacji. Koszulki wkrótce trafią na aukcję. pic.twitter.com/23RqVJj9sz
— Mateusz Borek (@BorekMati) July 16, 2022
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (991 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.